Етапи розробки сайтів

2

Створення та розробка сайту – це комплекс заходів, який потребує систематизації та детального планування, оскільки тільки в такому випадку ваш Інтернет-проект має шанс на успіх, як в плані популярності, так і в плані фінансової вигоди. У цьому пості я детально розповім про те, які етапи розробки сайту існує і що в них входить.

11 етапів розробки сайту

Проаналізувавши весь комплекс робіт, ми готові виділити 11 основних етапів розробки веб-сайту:

  • Завдання створюваного сайту
  • Цільова аудиторія веб-сайту
  • Функціонал Інтернет-проекту
  • Вибір і установка CMS (системи управління сайтом)
  • Вибір і реєстрація домену і хостингу
  • Розробка дизайну сайту
  • Наповнення контентом
  • Тестування проекту
  • Запуск!
  • Реклама (просування) сайту в глобальній мережі Інтернет
  • Контроль і підтримка сайту
  • Строим сайт

    Завдання створюваного сайту

    Перед розробкою сайту слід чітко поставити завдання створюваного Інтернет-проекту. Вона потрібна для того, щоб усвідомити той факт, що конкретно повинен принести сайт. Давайте тоді розглянемо основні завдання, які можуть бути поставлені:

    • Візитка. Така задача в основному ставитися компаніями, яких в принципі не цікавить ринок в Інтернеті, і проект потрібен більше для інформування клієнтів про час роботи фірми, місцезнаходження, телефонних номерах і про загальні принципи роботи. Така задача говорить про те, що розробка сайту, швидше за все, не займе багато часу і коштів.
    • Реклама продукції. Мета цього сайту зрозумілою вже із самої назви задачі, тобто — оповістити Інтернет-користувачів про продукцію, її властивостях і де її можна придбати. Завдання сайту входить залучення нових покупців і постійних клієнтів не тільки з регіонів, де знаходиться компанія, але й з інших міст або навіть країн, так як доставити продукцію можна без проблем навіть у найвіддаленіші куточки світу. Вигода сайту очевидна – збільшення кількості продажів і реклама на новому ринку.
    • Піар. Найчастіше використовується публічними людьми і компанією, яка займається популяризацією свого бренду. В цю задачу входить створення позитивної атмосфери навколо якої-небудь особи або бренду. Причому не потрібно плутати піар з рекламою, так як тут потрібно не просто здобути популярність, а отримати якомога більше позитивних відгуків і нових шанувальників, які згодом створять попит і саморекламу.
    • Особистий щоденник. Дуже популярна задача, яку ставлять перед собою тисячі молодих (і не дуже) людей по всьому світу. Цей сайт не вимагає якогось надскладного функціоналу, тому простий в реалізації. Особливістю даної задачі є той факт, що вона не має в собі матеріального підтексту, тобто в основному такі проекти створені для самореалізації, і заробіток на них це швидше всього «побічний ефект», ніж запланована частина стратегії.
    • Заробіток на сайті. Цю задачу ставить більшість початківців Інтернет-підприємців, в основному тут їх особливо не цікавлять способи заробітку, що власне теж вельми хибна завдання. Так як навіть ця задача вимагає постановки додаткових принципів – вибір ніші, вибір методу монетизації, аналізу конкуренції і т. п. Всі ці невеликі зміни в напрямку можуть істотно змінити наступні етапи розробки Інтернет-ресурсу.

    Создание веб-сайта

    Цільова аудиторія веб-сайту

    Ще один важливий етап, про який не можна забути перед початком розробки технічних деталей – це визначення аудиторії, для якої буде створюватися все той же сайт. Справа в тому, що від цього буде залежати необхідний функціонал, дизайн проекту і впроваджується контент. Так, наприклад, сайт для жінок повинен носити ніжні відтінки в дизайні і бути максимально функціональним, чоловікам потрібна простата і зрозумілість. Для молодого покоління, важливо не лише текстове наповнення, але і відеоматеріали, які простіше засвоїти. Якщо сайт будуть відвідувати дорослі, самодостатні і успішні люди, природно проект повинен виглядати витримано і солідно, без особливих «наворотів».

    Функціонал Інтернет-проекту

    На основі отриманих знань про завдання і цільової аудиторії — ми можемо точно визначити, які модулі потрібні впровадити в Інтернет-проект. Ось найбільш популярні з них, які також можна включити в ТЗ, якщо ви замовляєте розробку сайту у сторонніх осіб:

    • Сторінки сайту. Впровадження цього модуля потрібно практично будь-якого Інтернет-проекту, так як його використовують для створення сторінок «Про сайт», «Способи доставки/оплати», «Контакти» та іншої інформації, яка практично не змінюється на протязі всього існування веб-сайту, однак при цьому посилання на ці сторінки повинні бути проставлені з будь-якої сторінки сайту.
    • Каталог статей. Цей модуль стати в нагоді тим, хто здійснює рекламу своєї продукції в Інтернеті або займається заробітком на інформаційних сайтах, або збирається вести особистий щоденник (блог). Відрізняється від попереднього наявністю модуля рубрик, підкатегорій, тегів і більш розширеним функціоналом.
    • Каталог файлів. Рідко потрібен компаніям, найчастіше використовується Інтернет-магазинами (якщо вони займаються продажем інфо-продуктів), або звичайними веб-майстрами, які заробляють на роздачі файлів (фільмів, ігор, музики, книг та інших документів, у т. ч. варезы). У більшості випадків модуль можна замінити модулем «Каталог статей», тому вважаю дану розробку – марною тратою грошей.
    • Коментарі. Потрібні практично будь-якого Інтернет-проекту, за винятком сайту-візитки, так як сучасні користувачі Інтернету, воліють довіряти більше відгуків, ніж написано в статті, крім того, коментарі – це якийсь «фідбек», тобто відгук про виконану роботу. У коментарях можна знайти відгуки відвідувачів, з яких зрозуміти, наскільки вірно взято напрямок сайту і що слід доопрацювати ресурсі або продукції.
    • Форум. Потрібен найчастіше тільки спільнот, фан-сайтів і видань з великою аудиторією, яка потребує висловлення своїх власних думок та ідей. Найчастіше форум потрібно веб-майстрам, якщо вони відкривають тематичний сайт, так як на ньому можна зібрати постійну цільову аудиторію, яка буде генерувати безкоштовний контент і розвивати ресурс, навіть не підозрюючи про це.
    • Інтернет-магазин. Рідко використовується окремим модулем, найчастіше виступає окремим проектом. Напевно, одне з найбільш дорогих технічних впроваджень, які можуть бути реалізовані на сайті.
    • Форма зворотного зв’язку. Обов’язковий модуль, який я настійно рекомендую використовувати, якщо для вас важлива зв’язок з потенційними клієнтами, рекламодавцями і взагалі гостями сайту. Являє собою окрему сторінку, на якій можна ввести своє ім’я, електронну пошту і текст з питанням або докладним зверненням до автора сайту.
    • Фотогалерея. Модуль підійде для сайту-візитки, щоб поділиться з гостями візуальною інформацією про те, що ви або ваша компанія займається. Також фотогалерея може виступати окремим сайтом, за типом «Шпалери для робочого столу», або є додатковою «фішкою» на фан-сайті.
    • Пошук по сайту. У будь-якому випадку повинен знаходитися на сайті, для швидкого пошуку потрібної інформації. Особливо він важливий на інформаційних сайтах, де зберігається величезна кількість інформації і щоб знайти серед неї щось важливе, так як це досить складно.
    • Опитування. Використовуються для визначення інтересів гостей сайту, щоб чіткіше зрозуміти їхні потреби, смаки та уподобання. Рекомендується також впроваджувати для розваги цікавих і активних відвідувачів.

    Из чего состоит сайт

    Вибір і установка CMS (системи управління сайтом)

    На цьому етапі у вас є два шляхи, перший – замовити створення нової CMS, але це дорого (більше 1 000 доларів), довго і вельми проблематично знайти гідного розробника і отримати від нього універсальний варіант). Другий варіант, більш щадний, і полягає у виборі вже створеної системи управління сайтом. Раніше я вже писав, як вибрати CMS для сайту або блогу, зараз перерахую лише основні варіанти та їх переваги:

    • DataLife Engine (DLE) – позиціонується як новинний «движок» сайту, проте можна використовувати і для інших цілей, так як являє собою каталог статей, є можливість впровадити масу додаткових модулів. CMS платна, коштує близько 60 доларів.
    • WordPress – більшість веб-майстрів знають його як блоговый движок, однак завдяки спільноті і величезної кількості плагінів і шаблонів, цей «движок» став універсальним, на якому можна вільно реалізувати візитку, каталог статей і навіть Інтернет-магазин. Головна перевага – абсолютно безкоштовна система управління сайтами.
    • Drupal – універсальна система, з якої можна реалізувати практично будь-який сайт (за складністю) однак дуже складний для новачка, тому без професіонала тут не обійтися. Сам же Drupal – безкоштовний, а ось його розробка сайту на його основі досить дорога послуга.
    • Joomla – щось середнє між DLE і WordPress, вельми функціональна CMS, але має вагомий мінус – погану безпеку, в результаті чого регулярно відбуваються зломи сайтів на Джумла.
    • diafan.CMS – Платна CMS (ціна 7 000 російських рублів), однак при цьому досить універсальна – вміщає в себе практично всі відомі модулі і плагіни. Дуже проста в управлінні і є російськомовна підтримка. Ідеальний варіант для запуску свого нового сайту.

    Вибір і реєстрація домену і хостингу

    Про цих пунктах я вже писав у статтях: «Як вибрати якісний хостинг?» і «Який домен варто вибрати?». Сенсу повторюватися в цій статті я не бачу.

    Делаем сайт

    Розробка дизайну сайту

    Тут можна вибрати між готовим дизайном (шаблоном) і унікальним (розробленими виключно для вашого проекту). Головне достоїнство шаблону – низька ціна або взагалі його можна отримати безкоштовно, якщо завантажити free-версію, проте в такому разі можна буде на просторах інтернету зустріти ще сайти з точно таким же дизайном, що власне грає погану роль для серйозної компанії.

    Власний дизайн – ідеальний варіант, але має величезний мінус – високу ціну, яка в середньому становить близько 15 000 російських рублів.

    Можна звичайно зробити дизайн самому, але в такому випадку доведеться вивчити програму Photoshop (для розробки «каркаса» і окремих елементів дизайну), а також основи HTML (як мінімум), для верстки розробленого малюнка.

    Також рекомендую до прочитання статтю про те, «Як правильно оформити сайт?». У даній публікації я поділився масою корисних порад про те, де і як розташувати блоки на сайті, щоб отримати максимально позитивний ефект у вигляді хороших відгуків відвідувачів і гарного заробітку грошей. Ці знання допоможуть скласти правильне ТЗ для дизайнера і верстальника, або ж самому правильно створити ідеальне оформлення сайту.

    Кодинг

    Наповнення контентом

    Контент – це головна складова будь-якого Інтернет-проекту, так як від нього залежить успіх усього ресурсу. Тому даний етап розробки включає такі моменти:

    • Статті і текстові описи. Незважаючи на великий обсяг робіт, потрібний для створення сайту, головним (в 99,9% випадків) залишається текст, який опубліковано на сайті, саме його користувачі використовують для отримання інформації. Відповідно, саме від нього залежить, куплять товар користувачі чи ні, отримає власник прибуток чи ні. Найрозумніше, статті замовляти у професіоналів (копірайтерів), які вміють писати такі тексти, що приносять дохід. Якщо ж за статті ви беретеся самостійно, то приділіть їм особливу увагу.
    • Картинки і фотографії. Будь-яка інформація сприймається набагато краще, якщо вона ілюстрована, тому розробляючи кожну сторінку сайту, вам доведеться обзавестися, як мінімум тематичними зображеннями, а краще – повноцінними фотографіями, в якості наочної інструкції. Відповідно на цьому етапі деяким власником потрібно продумати, де брати ілюстрації. До речі, пам’ятаєте, що у будь-якого зображення в Інтернеті є свій автор, і він спокійно може вимагати у вас оплату за використання фотографії або попросити видалити її з веб-сайту.
    • Відеоматеріали. Великий успіх мають ті сайти, які містять в собі не тільки нудні тексти і фото, але також і відеоматеріали, які служать ще великим успіхом серед користувачів, а також можуть стати «вірусною рекламою», якщо ролик виявиться ще і цікавим. Відповідно, для того щоб зняти відеоролик вам буде потрібно ще ряд фахівців, які знаються на нюансах створення проморолика або відеоінструкції.
    • Інші файли. Подумайте також про те, які файли потрібно завантажити на сайт, можливо, якісь кошторису, правила використання продукції, рекомендації, додатки і т. д.

    Тестування проекту

    Якщо ви виконали всі перераховані вище дії, то настала черга за тестуванням створеного проекту, про що власне і багато забувають. Не поспішайте «запускати свій корабель у вільне плавання». Ви повинні переконатися в тому, що все піде як треба – не буде проблем з хостингом від навантаження у вигляді відвідувачів, що на сайті немає порожніх сторінок і видають 404 помилки. Всі скрипти повинні правильно виконувати поставлені завдання. Іншими словами, потрібно перевірити сайт не тільки з боку адміністратора, але і з боку гостя, який відвідав ваш ресурс і побродити по ньому.

    Для тестування рекомендуємо залучити своїх друзів і знайомих, які подивляться на проект «свіжим поглядом» і з задоволенням допоможуть знайти можливі помилки і недоробки.

    Диаграмма разработки сайта

    Запуск!

    На час розробки раджу сайт повністю закрити від гостей і випадкових відвідувачів, щоб доступ був тільки для адміністраторів, редакторів та інших працівників, які займаються над його створенням. Відкриваючи свій новий ресторан, ви адже не пустіть туди людей, поки там ще йде ремонт, і немає всього обслуговуючого персоналу.

    Одночасно із запуском сайту рекомендуємо додати сайт під всі пошукові системи, а також заявити про своє існування в соціальних мережах, у вигляді створення тематичних груп і посилань. Це необхідно не тільки для популяризації ресурсу, але також і для безпеки написаних текстів, які дуже часто крадуть конкуренти, відповідно потрапити в індекс пошукових систем з вже не унікальним контентом – дуже складно, а це може призвести до фіаско всієї виконаної роботи.

    Реклама (просування) сайту в глобальній мережі Інтернет

    Просування Інтернет-проекту, або як ще називають розкрутка сайту, це досить довгий, складний і безперервний процес, що включає в себе сотні методів і тисячі секретів. У своєму блозі я вже не раз писав про просування, і ось найкращі статті на цю тему:

    • Методи безкоштовної розкрутки сайту;
    • Загальні принципи розкрутки сайту;
    • Ефективні способи просування сайту;
    • Як збільшити відвідуваність сайту?;
    • Як підняти сайт в пошуковій видачі Яндекса?;
    • Просування сайту в соціальних мережах.

    Природно, це далеко не повний перелік статей про просування, але для початку вистачить. Якщо вам ліньки читати стільки інформації, то опишу приблизно даний етап розробки в двох словах:

    Просування сайту включає в себе: оптимізацію сторінок і текстів на сайті під пошукові запити, закупівлю тематичних посилань і статей, а також проставлення посилань на форумах і соціальних мережах.

    Веб-сайт

    Контроль і підтримка сайту

    Не забувайте про те, що розробка і створення сайту – це тільки верхівка айсберга, так як ресурс потрібно постійно підтримувати: наповнювати новими постами і оновлювати їх свіжою інформацією, відповідати на коментарі та запитання користувачів, оплачувати хостинг, вчасно реагувати на підвищення навантаження та проблеми в роботі, а також оптимізувати запити. Природно, до підтримки можна віднести і просування в пошукових системах.

    Протягом всієї «життя сайту» можливо, не раз знадобиться звернутися до програмістам (для розробки нових функцій і контролю в частині хостингу), дизайнеру (для того, щоб освіжити зовнішній вигляд проекту і доповнити його необхідними елементами), копірайтеру (для написання нових постів) та іншим фахівцям, тому не раджу обривати зв’язки з людьми, які добре допомогли в розробці вашого Інтернет-проекту.

    Ось в цьому і полягає розробка сайту. Від себе побажаю вам успіхів і терпіння, так як це досить довгий і складний процес.