Що таке релевантність?

3

Релевантність – важливий критерій пошуку, від якого залежить задоволеність користувача результатами. Не дарма пошукові системи за замовчуванням сортують свою видачу саме «релевантності». А що це таке, як і ким вона вираховується і як саме впливає на видачу, ми зараз і розглянемо на прикладах.


Визначення

Релевантність – ступінь відповідності змісту сторінок відповіді на запит користувача. Тобто показник того, на скільки той чи інший матеріал відповідає на поставлене питання. Розглянемо на прикладі:
Ми заходимо в пошук і хочемо знайти відповідь на питання «В якому році була Куліковська битва?». Тобто щоб ми залишилися задоволені – потрібна сторінка, на якій буде (в першу чергу) дано чітку відповідь; в даному випадку – рік битви. Якщо відкритий сайт дає нам цю інформацію, то його сторінка релевантна запиту.

Від чого залежить доречність?

Одне тільки наявність відповіді ще не робить той чи інший сайт релевантним. Уявіть: ви потрапляєте на сторінку, де дата битви вказана, але вона знаходиться серед величезної маси тексту без будь-якої структури. Теоретично – відповідь є, але на практиці мало хто захоче його вишукувати. Простіше закрити цю вкладку і відкрити наступний ресурс. Цей момент входить у число так званих «поведінкових факторів» і пошукові системи звертають на нього увагу. Якщо у видачі яка-небудь сторінка знаходиться високо за запитом, але велика кількість людей закривають цей сайт ледь на нього потрапивши, а потім йдуть на сусідні – це сигнал для пошукових алгоритмів. Швидше за все, люди не отримують те, заради чого заходять на такий сайт, і він не повинен бути там, де знаходиться.

З точки зору власника сайту, є 3 основних параметри, за допомогою яких він намагається вказати ПС на релевантну сторінку під той або інший запит.

  • Вживання ключових слів
  • Часто веб-майстер намагається орієнтуватися на певний відсоток вживання слів з запиту на сторінці. Але це, на мій погляд, зовсім не гарантує успіх, хоча і корисно для того, щоб побачити явний перебір в їх вживанні (переспам) або недобір. Як правило, якщо інформація вичерпно розкриває ту чи іншу тему, в тексті сторінки декілька раз будуть зустрічатися слова з самого запиту, і цього буде достатньо, щоб пошуковики вловили суть і визначили, чи відповідає зміст заголовка матеріалу, чи ні.

  • Посилання
  • Сюди входять як посилання з інших сторінок сайту, так і посилання з інших джерел. Якщо з першими (внутрішніми) використання досить точних входжень вважається нормою, то з зовнішніми все трохи складніше.

    Природні зовнішні посилання (що це таке?) контролю не піддаються, і найчастіше користувач, ділячись інформацією залишає посилання без ключових слів. Покупну посилальну масу веб-майстри намагаються робити схожою на природну, тому найчастіше такі посилання виглядають як простий URL-адресу.

  • Поведінкові фактори
  • ПФ ми вже згадували вище, але цей пункт, на відміну від перших двох, власник сайту не може почати контролювати «з нуля»: щоб впливати на поведінку людей, ці люди спочатку повинні на сайт приходити. Найчастіше перші відвідувачі приходять на сторінку з менш популярним тематичным запитам, і якщо ПС бачать, що люди отримують те, що шукають (тобто сторінка релевантна), то сторінка незабаром піднімається і по більш конкурентним запитам.

    Поліпшення поведінкових факторів – це, в тому числі, і грамотна структура тексту. Наприклад, сторінка сайту може бути присвячена не тільки дату битви, а охоплювати всі події, передумови та історію. В такому випадку, грамотна структура (підзаголовки, смислові абзаци, навігація по сторінці і т. д.) допоможе користувачу швидко знайти той шматочок інформації, який і потрібен. І цілком ймовірно, що інша інформація, близька по темі, теж викличе в нього інтерес. Але головне – спершу дати саме те, за чим відвідувач прийшов.

    Причини нерелевантної видачі

    Накрутка

    Роботи не ідеальні, тому в деяких нішах досі процвітає агресивна манера просування: про інформаційної складової сторінки мало дбають, замість цього витрачаючи час і гроші на закупівлю посилань, в надії «розштовхати» інші сайти на шляху в ТОП. І це працює донині. Як правило, це стосується розважальних тематик, де якість ресурсу не проходить такий вже жорсткий контроль з боку пошукових систем.

    Низька конкуренція

    Інший з можливих причин може бути занадто низька конкуренція. Пошукові системи влаштовані так, що до останнього намагаються знайти хоч якийсь документ з будь-якого запиту. Тільки якщо ви задаєте вже дуже жорсткі рамки пошуку, ПС може «здатися» і визнати своє безсилля:

    2-no-results

    Якщо ж, на думку пошуковиків, якісь сторінки містять хоча б уривки шуканих фраз, на основі цих сторінок буде сформована видача.

    1-poor-search

    Як бачите, відповіді ми не отримали. Описана вище ситуація – це брак конкуренції за запитом. Тобто жоден з відомих ПС сайтів не висвітлює дане питання. Відповідно, як тільки з’явиться ресурс, хоча б мінімально адекватно його разбирающий, шанс швидко зайняти перші позиції в результатах пошуку для такого сайту буде великий.

    Висновок

    Щоб сторінка була релевантна запиту, на який вона дає відповідь, важливо розкрити тему, і при цьому подати матеріал так, щоб навіть серед великих обсягів тексту будь-якої міг легко зорієнтуватися. Навіть якщо людина піде, прочитавши 2 пропозиції – це буде плюс, т. к. він знайде відповідь і не піде назад у видачу, знижуючи тим самим ваш вплив в ТОП.